Ahad, 6 Februari 2011

Hiburanku




Kala sedih,
aku cari hiburan untuk jiwa
memujuk hati yang terluka,
membelai jiwa yang berduka
pelbagai hiburan wujud di atas dunia
tetapi kebanyakannya hanya penawar sementara cuma

tetapi aku selak mushaf itu,
jiwaku terhibur dengan deretan cerita
kamu tahu, mushaf itu amat istimewa
hingga selepas itu dukaku terpadam semua

diceritakan di dalamnya kisah ibu Musa
bukankah mustahil untuk pacal israel sepertinya menembus istana
tetapi Allah dengan kuasaNya
membalas Yukabid yang mentaati perintah
lantas dipulang Musa ke dalam pangkuan pengubat gundah

diceritakan di dalamnya kisah seorang budak yang ditinggalkan saudaranya
bukan sekadar diuji dengan dikhianati keluarganya
bahkan pernah digoda dalam bilik terkunci
juga dipenjara
tetapi Allah dengan kuasaNya
membalas Yusuf yang mentaati perintahNya semua
lantas diangkat Yusuf menjadi pemerintah yang berjaya

diceritakan di dalamnya kisah seorang lelaki yang menyeru kebenaran hakiki,
namun dilempar rajanya ke dalam api,
tetapi Allah dengan kuasaNya
membalas Ibrahim yang percaya tanpa ragu kepadaNya
api menjadi sejuk melanggar hukum asalnya

Maka aku kembali kepada diriku,
besar masalahku, besar lagi masalah mereka
hendak dibandingkan penyelesaianku, oh mudah sahaja
maka mustahil Allah yang membantu mereka akan meninggalkanku begitu sahaja
maka mengapa aku mesti berduka dan berputus percaya?
Bukankah Allah yang ada dengan mereka,
di sisiku juga Dia ada?

Aku terhibur
dukaku melebur
senyuman terukir
kesedihanku meminggir
yakin
itu tidak akan membuatkan aku tersingkir

banyak lagi cerita penawar duka,
banyak lagi kisah membawa cerita,
belum diungkap ayat-ayat sakti di dalamnya
semua pada mushaf itu,
hiburanku yang terulung di kala duka
hingga kini,
hanya senyuman kepuasan yang beraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan